Everyday is a good day to work-out

Tabata

Detta är den nya träningstrenden jag verkligen tror på och ska bli grym på from nästa vecka. Alla kanske inte känner mig på det sättet, men jag vill verkligen göra allting så snabbt som möjligt så jag hinner med så mycket som möjligt!!! Där för är detta perfekt!

 

Tabata intervaller är korta maximalintensiva 20 sekundersintevaller som följs av 10 sekunders vila. Intevallerna upprepas 8 gånger och ger en total träningstid på 4 minuter. Intevallerna kan användas på såväl renodlade konditionsövningar som t. ex. löpning, rodd och hopprep men också med stor framgång på styrkeövningar som t. ex. benböj, armhävningar och sit-ups.

Fördelaktigt är att välja aktiviteter som engagerar många och stora muskelgrupper samtidigt. För att hålla intensiteten så hög som möjligt poängsätts varje 20 sekundersintervall med t. ex. antal genomförda repetetitioner, antal rodda kalorier eller löpta meter.

Arbeta 20 sekunder
Vila  10 sekunder
Arbeta 20 sekunder
Vila  10 sekunder
Arbeta 20 sekunder
Vila  10 sekunder
Arbeta 20 sekunder
Vila  10 sekunder
Arbeta 20 sekunder
Vila  10 sekunder
Arbeta 20 sekunder
Vila  10 sekunder
Arbeta 20 sekunder
Vila  10 sekunder
Arbeta 20 sekunder
Vila  10 sekunder

Efter detta set som tar 4 minuter så ska man vila mellan 1-2 minuter och sen är det bara att börja om. De som inte är så vana med träning gör bäst i att börja lungt (kör bara ett eller två set men under setet så ska köra maximalt). Som alltid är det viktigt att tänka på tekniken även när man blir trött så man inte skadar sig.

Kom ihåg! kör så fläsket ryker…

 

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
stats